VIP's Union
2001-
Chairs, tables, labels
Dimensions variable
Furniture borrowed for the duration of the exhibition, commissioned by each institution
Courtesy of the artist
VIP’s Union Petite
2001/2018
Installation view of ETA 1994-2018, Museum Ludwig, Cologne, Germany, 2018
Photo: Museum Ludwig, Saša Fuis, Köln
VIP’s Union
2001/2017-2018
Installation view of VIP's Union – Phase I, Kunsthaus Graz, 2017-2018
Photo: Universalmuseum Joanneum/ N. Lackner
Installation view of VIP´s Union – Phase II, Surrender, Kunsthaus Graz, Austria, 2018
Photo: Universalmuseum Joanneum/ N. Lackner
VIP's Union
2001/2015
Installation view of Shooting the Elephant 象 Thinking the Elephant, Leeum, Samsung Museum of Art, Seoul, South Korea, 2015
Photo: © Leeum, Samsung Museum of Art
VIP's Union
2001/2014
Installation view of Follies, Manifold: Gabriel Lester - Haegue Yang, Bonner Kunstverein, Bonn, Germany, 2014
Photo: Simon Vogel
VIP's Union
2001/2014
Installation view of Don’t You Know Who I Am? Art After Identity Politics, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerp, Antwerp, Belgium, 2014
Photo: MuHKA/clinckx, Antwerp
VIP's Union
2001/2011
Installation view of The Sea Wall: Haegue Yang with an Inclusion by Felix Gonzalez-Torres, Arnolfini, Bristol, UK, 2011
Photo: Jamie Woodley
VIP's Union
2001
Installation view at 6th Art Forum Berlin, Berlin, Germany, 2001
Photo: Studio Haegue Yang
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pieces of furniture represent and aesthetically express social conditions; they reveal different aspects of how one lives and what possibilities one has. Furnishing the VIP lounge with borrowed tables and chairs is not only meant to mirror in a documentary fashion different tastes and habits, but also to create an autonomous space following the example of the so-called AStA room. The room design is supplemented by a strict geometrical form on the walls creating a sort of belt. The belt, running slightly diagonally from one wall to the next, mirrors an abstraction of what appears to be a matter of course. This painting initiates a new spatial situation and thus a schematisation of the living conditions embodied by the pieces of furniture.
Eine Installation mit ausgeliehenen Tischen und Stühlen und eine Wandmalerei Möbel und Einrichtungen sind Statthalter sozialer Bedingungen und deren ästhetischer Ausdruck, die verschiedene Aspekte von Lebensgestaltung und deren Möglichkeiten aufzeigen. Die Ausgestaltung der VIP Lounge durch ausgeliehene Tische und Stühle soll nicht nur eine dokumentarische Spiegelung deren verschiedener Geschmäcker und Lebensgewohnheiten ergeben, sondern auch parallel dazu einen autonomen Raum, angelehnt an den sogenannten AStA Raum,entstehen lassen. An den Wänden wird die Raumgestaltung ergänzt durch eine strenge geometrische. Form, die eine Art Band bildet.Das Band, das leicht schräg von einer Wand auf die jeweils nächste läuft, spiegelt eine Abstraktion vonaugenscheinlich Selbstverständlichem. Diese Malerei initiiert eine neue Raumsituation und somit eine Schematierung der von den Möbeln verkörperten Lebensbedingungen.
Exhibition history
Art Encounters Biennial 2019, The West University, Timișoara, Romania, 2019
ETA 1994-2018, Museum Ludwig, Cologne, Germany, 2018
VIP's Union – Phase I, II, Kunsthaus Graz, Graz, Austria, 2017-2018
Shooting the Elephant 象 Thinking the Elephant, Leeum, Samsung Museum of Art, Seoul, South Korea, 2015
Follies, Manifold: Gabriel Lester - Haegue Yang, Bonner Kunstverein, Bonn, Germany, 2014
Don’t You Know Who I Am? Art After Identity Politics, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Antwerp, Belgium, 2014
The Sea Wall: Haegue Yang with an Inclusion by Felix Gonzalez-Torres, Arnolfini, Bristol, UK, 2011
Design commissioned for the VIP Lounge at the Art Forum Berlin, Berlin, 2001
back to alphabetical order |
back to chronological order |